
 

 

War in Ukraine 

Three years of Russian 

information operations  

Synthesis February 2025 

Version: 1.0 

TLP:CLEAR 

  



 

 

2 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

SUMMARY 

1. Background ............................................................................................................................................................... 3 

2. Information manipulation sets targeting France ............................................................................................. 4 

2.1 RRN, a persistent IMS with limited effectiveness ........................................................................................ 4 

2.2 Matryoshka, an IMS targeting media and fact-checkers ............................................................................ 5 

3. Information manipulation sets targeting Europe ............................................................................................. 6 

3.1. Voice of Europe and Euromore, two media created to circumvent European sanctions .................. 6 

3.2. Stop Erdogan and fake anti-Ukrainian protests.......................................................................................... 7 

4. Information manipulation sets targeting Ukraine and occupied territories .............................................. 7 

4.1. Portal Kombat, an IMS initially targeting Ukraine before expanding to Europe .................................. 7 

4.2 Mriya, a media outlet linked to a Ukrainian secessionist political party ................................................ 9 

5. Information manipulation sets targeting the African continent ................................................................ 10 

5.1. Project Lakhta and the campaign to send African citizens to the Ukrainian front ........................... 10 

 

 

  



 

 

3 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

1. BACKGROUND 

Since February 24, 2022, the full-scale invasion of the Ukrainian territory launched by the Russian army 

has been accompanied by a major offensive by the Russian ecosystem of information influence. This 

offensive is part of the "information confrontation" strategies launched by the Russian government 

since the early 2000s, and targets both the Ukrainian population and international audiences. Its main 

aim is to legitimize the "special military operation" in Ukraine, presenting it as a defensive action against 

the alleged aggressiveness of a Ukrainian state supported by the "collective West". 

For this purpose, the Russian influence ecosystem actors and their information manipulation sets1 (IMS) 

use a wide range of tactics, techniques and procedures (TTP), such as animating personas on social 

networks to disseminate propaganda, creating fake informative websites, instrumentalizing civil society 

groups and foreign political parties, or amplifying off-line actions in the information space. 

On March 2, 2022, the Council of the European Union (EU) introduced "restrictive measures" aimed at 

countering Russia's "propaganda actions" to "justify and support its aggression against Ukraine", which 

led to the suspension of the broadcasting activities of the Russian transnational media RT and Sputnik. 

These measures, which considerably reduced the audience of these two media outlets, led to a form of 

"clandestinization" of RT and Sputnik's activities and to the emergence of new information 

manipulation sets in addition to those already existing prior to February 24, 2022. Moreover, these 

measures have only targeted the most visible and well assumed part of a Russian ecosystem of 

information influence made up of a multitude of actors, for which France is one of its main targets.  

On February 24, 2022, as part of its remit under article 3 of decree no. 2021-922 of July 13, 2021, 

VIGINUM launched an operation dedicated to researching digital foreign interferences linked to 

Russia's war of aggression against Ukraine and its repercussions on the French digital public debate. In 

this context, VIGINUM characterized the activity of several Russian information manipulation sets as 

constituting digital foreign interferences.  

The IMS active on the topic of the war in Ukraine are presented below according to the geographical 

area and audiences they primarily target as a priority: the French national territory, the European 

continent, Ukraine and the territories occupied by the Russian army, as well as the African continent. 

These IMS have been publicly attributed to Russian state actors, but also to private actors to whom the 

Russian government subcontracts the execution of information operations (IOs), or who themselves 

fund operations for financial or political gain.  

Despite the considerable technical, financial and human resources allocated by the Russian state to its 

information influence ecosystem, VIGINUM considers that the effect of the campaigns conducted by 

the Russian IMS, presented in this report, remains relatively limited, due to the many technical errors 

committed by their operators and the poor quality of their content. While these IMS managed, in some 

cases, to make some of the misleading stories become viral, their main aim was to amplify political 

polarization linked to the war and to exploit pre-existing polemics.  

This report is not intended to provide an exhaustive vision of VIGINUM's knowledge regarding Russian 

information threat actors, but offers a summary of the main IMS observed over the past three years, as 

most of these IMS emerged as a corollary to Russia's war of aggression in Ukraine.  

                                                        
1 VIGINUM defines an information manipulation set (IMS) as a collection of behaviors, tools, tactics, techniques, procedures and 

adversary resources used by a malicious actor or group of actors as part of one or more information operations. 

https://therussiaprogram.org/russia_information_influence
https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA198-8.html
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=OJ:L:2022:065:FULL
https://2021-2025.state.gov/alerting-the-world-to-rts-global-covert-activities/
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000043788361
https://www.canada.ca/en/global-affairs/news/2024/10/global-affairs-canada-statement-on-russian-disinformation.html
https://www.justice.gov/archives/opa/pr/justice-department-disrupts-covert-russian-government-sponsored-foreign-malign-influence
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0899
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1060586X.2021.1936409
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1060586X.2021.1936409
https://cpd.gov.ua/en/results/where-the-kremlin-gets-money-to-boost-propaganda-funding/


 

 

4 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

2. INFORMATION MANIPULATION SETS TARGETING FRANCE 

France, through its status as a permanent member of the UN Security Council and its declared policy 

of economic and military support to Ukraine, is targeted by particularly aggressive and persistent 

Russian information threat actors. This targeting has significantly intensified since the French President's 

statements on February 26, 2024, who mentioned that the possibility of sending troops to Ukraine had 

not been ruled out. Largely instrumentalized by the Russian influence ecosystem, these statements have 

been the subject of several coordinated campaigns aimed at presenting France as isolated and 

responsible for an escalation of the conflict, at discrediting the French armed forces and at staging a 

supposed opposition of the French population to this position. 

2.1 RRN, a persistent IMS with limited effectiveness 

Since spring 2022, the information manipulation set RRN (Reliable Recent News, also known as 

Doppelgänger or Ruza Flood) has attempted to undermine Western support for Ukraine, targeting 

France and other European countries. RRN relies on a network of several hundred disinformation 

websites, which VIGINUM groups into two categories: 

• websites impersonating media outlets (Le Monde, The Washington Post, Der Spiegel, etc.) and 

institutions (NATO, French Ministry of Europe and Foreign Affairs, etc.) using typosquatting 

techniques; 

• French-language pseudo-media specializing in specific themes (sport, lifestyle, European news, 

etc.) with anti-Ukrainian editorial lines. 

RRN operators try to promote these resources on online platforms (mainly on X, Facebook and TikTok) 

using networks of inauthentic accounts and pages, and amplifying their visibility via sponsored content. 

Although there has been a noticeable drop in activity on Facebook since the summer of 2024, RRN 

continues to coordinate and manage two networks composed of hundreds of thousands of inauthentic 

accounts on X. 

The accounts of the first network post URLs in the reply section of specific X accounts, redirecting users 

to IMS-administered websites, while the second network accounts broadcast short anti-Ukrainian 

videos using the platform's trending hashtags in the hope of improving the referencing of their 

publications. This second network, dubbed as Revolubots by VIGINUM since spring 2023, is known 

publicly as Undercut. 

On September 4, 2024, RRN was publicly attributed by the U.S. Department of Justice (DoJ). According 

to the DoJ, the IMS was directly commissioned and supervised by the First Deputy Director of the 

Russian Presidential Administration (PA), Sergey KIRIYENKO. It is reportedly conducted by the Social 

Design Agency (ASP, or SDA) and Struktura, two Russian digital marketing companies, as well as by the 

autonomous non-profit organization ANO Dialog, entrusted by the PA with propaganda aimed at 

Russian audiences. 

For the past three years, RRN has continued to operate, despite numerous attributions, public 

denunciations and obstructive measures. This persistence can be partly explained by the moderation 

bypass strategies utilized by the IMS, including the exploitation of a redirection system historically 

linked to the cybercriminal ecosystem to fool the platforms' detection algorithms. 

While the effectiveness of the IMS operations may be considered as low, internal SDA documents 

published in the press suggest that its founder, Ilya GAMBASHIDZE, is profiting from public 

denunciations and attributions. It likely enabled him to exaggerate his company's ability to influence 

foreign audiences, notably during the recent European Parliament elections, and in so doing, allowing 

him to reap financial and political benefits. According to researcher Thomas RID, "The SDA’s top goal 

was not to influence citizens in adversary countries, but to persuade Russian bureaucrats that the 

company was effective in order to get the next contract or renew a budget." 

https://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/Publications/20230719_NP_VIGINUM_RAPPORT-CAMPAGNE-RRN_EN_1.pdf
https://www.disinfo.eu/doppelganger-operation
https://www.microsoft.com/en-us/security/security-insider/intelligence-reports/russia-linked-operators-engaged-in-expansive-efforts-to-influence-us-voters
https://github.com/VIGINUM-FR/Rapports-Techniques/blob/main/202306%20-%20RRN/NDD_RRN.csv
https://checkfirst.network/wp-content/uploads/2025/01/Influence_by_Design.pdf
https://go.recordedfuture.com/hubfs/reports/TA-RU-2024-1126.pdf
https://www.justice.gov/archives/opa/pr/justice-department-disrupts-covert-russian-government-sponsored-foreign-malign-influence
https://vsquare.org/leaked-files-putin-troll-factory-russia-european-elections-factory-of-fakes/
https://vsquare.org/leaked-files-putin-troll-factory-russia-european-elections-factory-of-fakes/
https://meduza.io/feature/2023/09/18/poznakomtes-s-ano-dialog-imenno-eta-organizatsiya-otvechaet-za-piar-minoborony-rf-i-sozdanie-feykov-pro-ukrainu
https://www.diplomatie.gouv.fr/en/country-files/russia/news/article/russia-new-russian-digital-interference-against-france-09-11-23
https://www.diplomatie.gouv.fr/en/country-files/russia/news/article/russia-new-russian-digital-interference-against-france-09-11-23
https://www.auswaertiges-amt.de/resource/blob/2682484/2da31936d1cbeb9faec49df74d8bbe2e/technischer-bericht-desinformationskampagne-doppelgaenger-1--data.pdf
https://www.justice.gov/archives/opa/media/1366261/dl
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023D1566
https://www.qurium.org/alerts/exposing-the-evil-empire-of-doppelganger-disinformation/
https://www.radiosvoboda.org/a/skhemy-kreml-dezinformatsiya-asd-hambashydze/33121898.html
https://www.foreignaffairs.com/united-states/lies-russia-tells-itself


 

 

5 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

2.2 Matryoshka, an IMS targeting media and fact-checkers 

Since 2022, one of the aims of the Russian information influence ecosystem has been to denigrate the 

media and the fact-checking community by accusing them of disseminating false information about the 

conflict. This tactic, observed on numerous occasions since the annexation of Crimea in 2014, has 

notably prompted the creation of the "War on Fakes" website by ANO Dialog as early as March 1st 2022, 

or the launch of an "international fact-checking network" by actors of the Russian information influence 

in November 2024. 

Active since at least September 2023 , the IMS known publicly as Matryoshka, Storm-1679 and Overload 

aims to discredit and disrupt the work of the fact-checking community, including several French 

organizations. It consists in the coordinated publication of fake content (reports, screenshots, graffiti) 

originally published on Telegram in the response section of X accounts of media, personalities and fact-

checking teams. Matryoshka operators call out to their targets directly on X or via emails, asking them 

to investigate these false contents. 

These fake contents generally impersonate North American or European personalities and media. 

Following the publication, in June 2024, of a technical report on Matryoshka, VIGINUM's identity was 

also impersonated. More recently, the IMS has been publishing AI-generated videos spoofing university 

logos and voices of researchers, and has begun replicating its methods on Bluesky. 

While the narratives propagated by Matryoshka are mostly aimed at the Ukrainian government, content 

posted online has also targeted French policy in support of Ukraine, French political figures, as well as 

divisive or anxiogenic topics linked to immigration, internal security, economy as well as major events 

such as the Paris 2024 Olympic and Paralympic Games (JOP24). 

Figure 1. Attack pattern of the Overload IMS 

https://www.bellingcat.com/app/uploads/2015/10/MH17-The-Open-Source-Evidence-EN.pdf
https://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/Publications/20230719_NP_VIGINUM_RAPPORT-CAMPAGNE-RRN_EN_1.pdf
https://www.stopfake.org/en/russia-s-blueprint-for-a-fact-checkers-association-what-s-the-real-agenda/
https://factuel.afp.com/doc.afp.com.34H32VP
https://blogs.microsoft.com/on-the-issues/2024/06/02/russia-cyber-bots-disinformation-2024-paris-olympics/
https://checkfirst.network/operation-overload-how-pro-russian-actors-flood-newsrooms-with-fake-content-and-seek-to-divert-their-efforts/
https://checkfirst.network/operation-overload-how-pro-russian-actors-flood-newsrooms-with-fake-content-and-seek-to-divert-their-efforts/
https://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/20240611_NP_SGDSN_VIGINUM_Matriochka_EN_VF.pdf
https://factuel.afp.com/doc.afp.com.36T86N6
https://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/Publications/20240919_NP_SGDSN_VIGINUM_Summary%20information%20threat%20Paris2024Games_EN_0.pdf


 

 

6 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

VIGINUM believes that the aim of this campaign remains to discredit and saturate the investigative 

capacities of the targeted media, personalities and fact-checking teams, while hoping that some of this 

pro-Russian content will reach a wide audience. At this stage, VIGINUM considers that the IMS's ability 

to shape the opinion of its target audiences remains very limited, and that the success of some of its 

operations depends above all on the media attention they received. 

This practice is similar to what researcher Camille FRANÇOIS described back in 2020 as "meta-trolling", 

which refers to "social media campaigns designed to be exposed and covered by the media in order to 

reignite the divisive and chaotic debate about Russian interference”. 

3. INFORMATION MANIPULATION SETS TARGETING EUROPE 

Since the EU suspended the broadcasting activities of RT and Sputnik on its territory on March 2, 2022, 

the Russian Federation has been forced to reorganize its ability to disseminate its narratives to European 

audiences. While strategies to circumvent sanctions were implemented by the two transnational state 

media, VIGINUM also observed the emergence of new web media aimed at Ukrainian and European 

audiences. At the same time, the Russian ecosystem of influence also sought to amplify fake anti-

Ukrainian demonstrations in several European capitals in the information space through the 

recruitment of intermediaries on online platforms. 

3.1. Voice of Europe and Euromore, two media created to circumvent 

European sanctions 

The Voice of Europe (VoE) site, active since the spring of 2023, was a media that promoted Russia's 

position on the Ukrainian conflict and denigrated Volodymyr ZELENSKY's government to Western 

audiences. VoE published interviews with pro-Russian politicians running in the European Parliament 

elections of June 2024, and promoted European parties aligned with the positions of the Russian state. 

In addition to its online activities, the Voice of Europe network was also used as a cover to approach 

European political figures who favored ending support for Ukraine. 

Internal documents from the Russian Presidential Administration suggest that the site was initially linked 

to another influence operation called "Another Ukraine" (Drugaya Ukraina), launched in 2023 and 

overseen by the PA's first deputy director, Sergey KIRIYENKO. According to the Czech authorities, 

Voice of Europe was part of a project co-directed by Ukrainian oligarch Viktor MEDVEDCHUK and his 

close associate Artem MARCHEVSKY, producer of channel 112. 

On May 17, 2024, the European Union suspended the access to the voiceofeurope[.]com website and 

placed Viktor MEDVEDCHUK and Artem MARCHEVSKY under sanctions for financing and running 

Voice of Europe. Nevertheless, VIGINUM has observed other web media with similar characteristics 

continuing to promote pro-Russian narratives to the European public, including euromore[.]eu. 

Euromore is an official Brussels-based web media created in 2023, which presents itself as a site that 

produces international news aimed at a European audience. The site offers automated translations of 

its articles into 48 languages. The content is published in the form of opinion articles, featuring 

statements by pro-Russian European political figures. However, Euromore does not produce any original 

content, but merely aggregates content (articles, images and interviews) from European and Russian 

media, such as the TASS news agency and RT.  

Documents revealed in June 2024 suggest that the Euromore website was funded by Pravfond, a Russian 

organization aimed at helping "compatriots living abroad" accused by the Estonian foreign intelligence 

service (Välisluureamet) of being linked to unit 54777 of the Russian military intelligence service (GRU). 

According to the same documents, Euromore was created specifically to target Western audiences, as 

"a counter-propaganda element against pro-Western media".  

https://www.lawfaremedia.org/article/moving-beyond-fears-russian-playbook
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/afd-petr-bystron-aktiv-an-aktionen-von-voice-of-europe-beteiligt-a-11cec125-ffb8-42d8-a79d-646c8442b4dd.
https://mzv.gov.cz/jnp/cz/udalosti_a_media/tiskove_zpravy/vlada_na_navrh_ministra_zahranici.html
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202401508
https://www.lemonde.fr/en/pixels/article/2024/06/02/pravfond-the-discreet-slush-fund-for-russian-spies-and-their-foreign-legal-woes_6673513_13.html
https://www.valisluureamet.ee/doc/raport/2021-en.pdf


 

 

7 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

3.2. Stop Erdogan and fake anti-Ukrainian protests 

In March 2023, VIGINUM detected an IO involving the dissemination of several photos of graffiti taken 

in various Parisian streets by inauthentic Facebook accounts, as well as a video shot near the Halle Saint-

Pierre in the 18th arrondissement of Paris. This content, posted on Facebook groups aimed at the Turkish 

diaspora in Europe, came a few weeks after the earthquake that caused more than 53,000 deaths in 

Turkey. The content featured graffiti such as "Stop Islam" and "Alanya Next", as well as individuals 

performing Nazi salutes in front of a banner featuring a Ukrainian flag with the following message: 

"Erdogan, quake is a big payment for Russian tourists!". 

According to an investigation by a consortium of media including Le Monde and Dossier Center, this 

operation was part of a wider campaign carried out by an 

unspecified Russian intelligence service. Active since at least July 

2022, this campaign involved the organization of fake rallies and 

protests in several European capitals aimed at discrediting 

Ukraine, the European Union and Turkey. Protests were organized 

in Paris, The Hague, Brussels and Madrid, and broadcast on 

Facebook accounts and YouTube channels created for the 

occasion.  

While these operations required significant financial resources 

and coordination between different actors of the Russian 

information influence ecosystem, notably for the recruitment of 

individuals to attend these fake events and for sponsoring 

content on platforms, this poorly executed campaign seems to 

have produced nearly no online reaction. 

VIGINUM also points out that the Russian ecosystem of information influence has repeatedly resorted 

to the use of poorly-trained, easily replaceable subcontractors and intermediaries for this type of 

unsophisticated operations. This enables operators to multiply operations at a lower cost, and to give 

the impression – despite no visibility – that the information space is saturated, which is valuable to their 

clients. 

4. INFORMATION MANIPULATION SETS TARGETING UKRAINE AND 

OCCUPIED TERRITORIES 

From the outset of Russia's war of aggression against Ukraine on February 24, 2022, the Russian 

authorities have sought to legitimize the "special military operation" among the Ukrainian population 

through new media, particularly in the territories currently occupied by Russia. As an investigation by 

the NGO Reporters without Borders has shown, local pro-Russian TV channels were launched as early as 

June 2022 in the Ukrainian oblasts of Kherson and Zaporizhzhia. These TV channels have gradually been 

joined by new websites aimed at denigrating the Ukrainian government and promoting the narratives 

of the Russian government and Ukrainian secessionist political parties. 

4.1. Portal Kombat, an IMS initially targeting Ukraine before expanding 

to Europe 

In September 2023, VIGINUM detected the existence of a pro-Russian website, pravda-fr[.]com, which 

disseminated content regarding the Russian-Ukrainian conflict, presenting the "special military 

operation" in a positive light and denigrating Ukraine and its leaders to Western audiences, including 

French ones. Further investigations linked this website to an information manipulation set called by 

VIGINUM Portal Kombat, whose information operations gradually extended from Ukraine and the 

occupied territories to the whole of Europe. 

Figure 2. Screenshot of the video 

https://www.lemonde.fr/en/international/article/2023/05/07/how-russia-is-staging-fake-protests-in-europe-to-discredit-ukraine_6025808_4.html
https://dossier.center/erdogan/
https://rsf.org/sites/default/files/medias/file/2023/04/La%20Propagande%20Malkevitch_FR.pdf


 

 

8 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

The IMS Portal Kombat relies on a network of over 200 websites that do not produce any original 

content, but massively share publications from pro-Russian sources, including Telegram channels, news 

agencies and official Russian websites. VIGINUM had identified an ecosystem of sites specifically 

targeting Ukraine, created from April 2022, a few weeks after the beginning of the Russian invasion. On 

these sites, most of this content is designed to amplify the resentment of local Russian-speaking 

populations towards the Ukrainian authorities and report on ongoing military operations, as evidenced 

by the section "military correspondents". Therefore, these sites represent real "echo chambers" for the 

Russian digital influence ecosystem, based on a meticulous information mapping of the Ukrainian 

territory.  

 

VIGINUM's investigations revealed the major role played by a web development company based in 

Crimea, called TigerWeb, in the creation and administration of these sites. This company, managed by 

Russian citizen Yevgeny SHEVCHENKO, has been developing and maintaining websites since at least 

2013. Yevgeny SHEVCHENKO worked as a project manager at Krymtechnologii, a regional state 

enterprise (now privatized) linked to the Ministry of Internal Policy, Information and Communication of 

the so-called Russian Republic of Crimea. 

In February 2024, the French, Polish and German Ministers of Foreign Affairs jointly denounced the IMS 

Portal Kombat. Since this public exposure, VIGINUM has observed an expansion of the network and the 

creation of new domain names and subdomains targeting all European Union member states, several 

African and Asian countries, as well as French political figures, including the French President Emmanuel 

MACRON. The various evolutions of Portal Kombat, sometimes correlated with events such as the 

JOP2024 or electoral events (European Parliament elections, elections in Moldova, etc.), show the 

persistence of this IMS and the desire of the Russian information influence ecosystem to saturate the 

Ukrainian information space, even on a very local scale.  

  

Figure 3. Ukrainian cities targeted by the Portal Kombat IMS’s websites 

https://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/Publications/20240214_NP_SGDSN_VIGINUM_PORTAL-KOMBAT-NETWORK_PART2_ENG_VF.pdf
https://archive.ph/bGY87
https://www.diplomatie.gouv.fr/en/country-files/russia/news/article/foreign-digital-interference-france-detects-a-russian-propaganda-network-12-feb
https://github.com/VIGINUM-FR/Rapports-Techniques/blob/main/202402%20-%20Portal%20Kombat/20241227_SGDSN_VIGINUM_NP_TLP-CLEAR_Portal-Kombat-domains.csv


 

 

9 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

4.2 Mriya, a media outlet linked to a Ukrainian secessionist political party 

Since the mid-2010s, the Russian ecosystem of information influence has been using numerous Russian-

speaking Telegram channels to broadcast content to Ukrainian audiences, particularly those located in 

territories currently occupied by Russia. This is the case of "Mriya" ("the dream", in Ukrainian), a now-

inactive aggregator media of Russian-speaking Telegram channels, which also registered a website at the 

end of 2022. While the media claimed to have been created by "a team [...] fighting daily to put an end 

to the madness raging in Ukraine today", it was in fact made up of Ukrainian influencers sympathetic to 

Russian interests2. 

Members of the Mriya media group posted blatantly misleading content on their Telegram channels and 

hosted broadcasts denigrating Volodymyr ZELENSKY's government. On several occasions, publications 

by Mriya and its bloggers were amplified on X by bots affiliated to the IMS RRN. In parallel to their online 

media activity, some of Mriya's influencers are said to have intervened at least once in anti-Ukraine and 

anti-NATO protests organized in European cities, possibly in partnership with a Moldovan 

communications agency already involved in an attempted digital interference in Israel. 

VIGINUM's investigations established that "Mriya" was the media front for a separatist political project 

called the "Representative Office of the Ukrainian People" (ROUP), whose website is presently inactive. 

Founded by the Ukrainian activist Dmitry VASILETS, ROUP's aim was to promote a "peace plan" 

involving the overthrow of Volodymyr ZELENSKY and the organization of "autonomy referendums" in 

all Ukrainian regions. VIGINUM also highlighted ROUP members' determination to gain political support 

on an international scale, notably by contacting parliamentarians in the European Union and several 

Balkan countries. 

According to leaked internal documents from the Russian company SDA, the Telegram channels of 

certain ROUP members, including Dmitry VASILETS and Maksim CHIKHALIEV (administrator of the 

@sheyhtamir1974 channel), were used as dissemination vectors by "Center S", an internal SDA cell 

which, according to the US DoJ, was responsible for carrying out IOs targeting Ukraine 

  

                                                        
2 The Telegram channels of these influencers include: @sheyhtamir1974, @tarik_nezalejko, @VasiletsDmitriy, @Onishchenko001 and 

@AleksandrSemchenko.  

https://web.archive.org/web/20221204214306/https:/mriya.news/
https://archive.ph/tiy5L
https://detaly.co.il/propagandistskaya-ataka-rossii-prodolzhaetsya-detali-proverili-skolko-gotovy-platit-za-propagandistske-stati-na-mestnyh-sajtah/
https://web.archive.org/web/20230701052726/https:/narodgov.org/
https://www.washingtonpost.com/documents/284f33ea-fa44-401c-b2ed-ab7e0e4ea355.pdf
https://www.washingtonpost.com/documents/44a6ed7e-582e-4fe4-9f6d-adf4d7f4149e.pdf
https://www.washingtonpost.com/documents/03a7af28-c6bb-4191-9b13-05b369273571.pdf
https://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-disrupts-covert-russian-government-sponsored-foreign-malign-influence


 

 

10 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

5. INFORMATION MANIPULATION SETS TARGETING THE AFRICAN 

CONTINENT 

The invasion of Ukraine further isolated Russia from Western countries, forcing it to seek new 

partnerships on the international stage, particularly on the African continent. This strategic pivot 

towards Africa, enshrined in the Russian Federation's 2023 Foreign Policy Concept, was materialized by 

the deployment of the Wagner paramilitary company (PMC) in several African states with which France 

had a political history as well as defense agreements. In this context, VIGINUM has regularly observed 

IOs accusing France and Ukraine of funding armed terrorist groups in Africa to destabilize Russia's allied 

regimes, or accusing Ukraine of seeking to involve Africa in "its war".  

5.1. Project Lakhta and the campaign to send African citizens to the 

Ukrainian front 

Created in 2013 by Russian businessman Yevgeny PRIGOZHIN, Project Lakhta, also known as the Internet 

Research Agency (IRA), is a semi-clandestine structure tasked with preparing and conducting influence 

operations abroad. Particularly active on the African continent, Project Lakhta is behind numerous 

information campaigns in support of the Wagner group's deployment targeting France, notably in the 

Central African Republic and the Sahel-Saharan band.  

Since the death of Yevgeny PRIGOZHIN on August 23, 2023, the structure has pursued its activities, 

although it hasn’t been possible to determine the identity of its new sponsor. According to a New York 

Times article published in September 2023, Project Lakhta may have come under the control of the 

Russian Foreign Intelligence Service (SVR). 

As part of Russia's war of aggression in Ukraine and the strategy of developing Russia's presence on the 

African continent, Project Lakhta has run several information campaigns aimed at denigrating France. 

In particular, the IMS exploited a network of several dozen fake X accounts and Facebook pages 

administered from French-speaking African countries, active since the end of 2021 and suspended by 

Meta in the summer of 2024. One of these campaigns, targeting the African diasporas in France, took 

place on Facebook and on the web through several operations conducted between April 5 and 20, 2024. 

It accused the French government of preparing to send a contingent of African immigrants to fight in 

Ukraine.  

 

 

Figure 4. Screenshots of sponsored publications on Project Lakhta’s pages 

https://www.mid.ru/ru/detail-material-page/1860586/?lang=ru
https://cloud.google.com/blog/topics/threat-intelligence/io-campaigns-russian-prigozhin-persist?hl=en
https://www.nytimes.com/2023/09/08/world/europe/prigozhin-wagner-russia-africa.html
https://dfrlab.org/2024/08/06/russia-fb-france-un-minusca/
https://dfrlab.org/2024/08/06/russia-fb-france-un-minusca/
https://archive.org/details/20240613_Lakhta-African-migrants-archive


 

 

11 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

This campaign used tactics, techniques and procedures specific to Project Lakhta, already observed on 

numerous occasions in several African states, notably in the Central African Republic, combining the 

use of inauthentic accounts on platforms to spread false information, the paid distribution of articles 

in African media, and the organization of events in the physical world, such as fake protests. 

After several months of interruption, this campaign was relaunched between January 24 and February 

14, 2025, once again accusing France of seeking to secretly mobilize African citizens, notably from 

Cameroon, to fight in Ukraine. It mobilized several Facebook pages and X accounts (some of which had 

been active for several years), disseminating screenshots of a fake France Travail (France Employment 

Agency) recruitment advert for "database analysts and explosives engineers in Cameroon".  

At the same time, a video presenting an alleged testimonial from a Cameroonian citizen who had 

responded to the job offer was circulated by a Facebook page affiliated to Project Lakhta. The fake ad 

also included a QR code redirecting to a fake site featuring a recruitment form. In addition, Facebook 

pages affiliated to Project Lakhta circulated sponsored content claiming that Ukraine was seeking to 

train a "foreign legion" of Ivorian citizens in the Republic of Côte d'Ivoire to be sent to the front in 

Ukraine. 

While VIGINUM considers the impact of this campaign to be low, it emphasizes one of the specific 

features of Project Lakhta's campaigns, with the combination of actions in the information (publication 

of paid articles, online advertising, animation of fake Facebook pages) and physical (organization of fake 

protests) fields.  

VIGINUM also observes that the manifestly inaccurate or misleading allegations made by Project Lakhta 

against France echo Russia’s proven practices, as the Russian government has been accused of forcibly 

recruiting African students and immigrants to fight in Ukraine. 

  

Figure 5. Fake screenshot of a France Travail job advert 

https://www.arte.tv/fr/videos/113682-001-A/sources/
https://archive.ph/iTfAQ
https://archive.ph/iTfAQ
https://archive.ph/yobmG
https://archive.ph/1TqKs
https://ghostarchive.org/varchive/i0QaLmoMDnc
https://archive.ph/5tGxp
https://archive.ph/Ns8cv
https://ghostarchive.org/archive/9yJlC
https://ghostarchive.org/archive/WH9Lo
https://ghostarchive.org/archive/bABOP
https://archive.ph/SXkAV
https://archive.ph/na6cc
https://archive.ph/f5Tz0
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-06-09/russia-ukraine-war-africans-forced-to-fight-and-die-for-the-kremlin


 

 

12 TLP:CLEAR 

TLP:CLEAR 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ABOUT VIGINUM 

 

Created on 13 July 2021 and attached to the SGDSN (General Secretariat for Defence and National 

Security), VIGINUM is tasked with protecting France and its interests against foreign digital interference. 

The role of this national technical and operational service is to detect and characterise information 

manipulation that involve foreign actors and aims at harming France and its fundamental interests  

Service de vigilance et protection contre les ingérences numériques étrangères | SGDSN 

 

 

Cover photo credit: flickr | Photo by Sylwia Bartyzel on Unsplash  

https://www.sgdsn.gouv.fr/notre-organisation/composantes/service-de-vigilance-et-protection-contre-les-ingerences-numeriques
https://unsplash.com/fr/@sylwiabartyzel
https://unsplash.com/fr/photos/un-drapeau-flottant-au-vent-avec-un-ciel-bleu-en-arriere-plan-kl4iaOnqKZc

